De pauzehap


Net als iedere ouder wilt ook u natuurlijk dat uw kind uitgroeit tot een gezonde volwassene die lekker in z’n vel zit. Een gezonde leefstijl is daarvoor de beste basis. Maar hoe kunt u uw kind gezonde eet- en beweeggewoontes aanleren? Door de enorme hoeveelheid informatie van alle kanten en de overvloed aan keuzes, is soms door de bomen het bos niet meer te zien. Vaak worden er meer vragen opgeroepen dan er antwoorden worden gegeven. Wat kun je je kind bijvoorbeeld het beste meegeven voor in de pauze? Het Voedingscentrum geeft het volgende advies:
 
De ochtendpauze op school is hét moment om even iets te eten en te drinken. Dat is belangrijk om het vol te kunnen houden tot de lunch. Maar een pauzehap is niet bedoeld als een hele maaltijd. Geef daarom iets mee dat niet te groot is en niet te veel calorieën levert.
 
Geschikte pauzehappen zijn bijvoorbeeld:
  • (Volkoren)biscuit, zoals Evergreen of Sultana
  • Fruit, zoals een mandarijn, banaan of appel
  • Rijst-, meergranen- of popcornwafel
  • Ontbijtkoek
  • Krentenbol
  • Een eierkoek
  • Een boterham met halvarine en appelstroop, vruchtenhagel of jam
 
Geschikte drankjes zijn bijvoorbeeld:
  • ongezoet vruchtensap, zoals appel- of sinaasappelsap
  • halfvolle of magere (school)melk
  • limonade
  • yoghurtdrank zonder suiker
  • light frisdrank
Denk verder ook eens aan water, dat komt op school gewoon uit de kraan!
 
Tips:
  • Geef één biscuit of koek mee, in plaats van een pakje waar er meerdere in zitten.
  • Een boterham is ook prima geschikt als tussendoortje
  • Leer uw kind water drinken: het is altijd bij de hand, voordelig, levert geen calorieën en is niet slecht voor het gebit.
  • Eenpersoonsverpakkingen sap, melk of yoghurtdrank zijn handig als u geen beker mee wilt geven.